
REPORT

How far to go?

Kenya’s media 
caught in the turmoil 

of a failed election

January 2008

© International Media Support

 



2Kenya’s media caught in the turmoil of a failed election

ARTICLE 19
6-8 Amwell Street
London
EC1R 1UQ
United Kingdom
Tel: +44 20 7278 9292       
Fax: +44 20 7278 7660
Email:  info@article19.org

International Media Support
Nørregade 18, 2
DK-1165 Copenhagen K
Denmark
Tel: +45 8832 7000
Fax: +45 3312 0099
Email:  ims@i-m-s.dk

Reporters sans Frontières / 
Reporters Without Borders
47, rue Vivienne
75002 Paris, France
Tel : (33) 1 44 83 84 76
Fax : (33) 1 45 23 11 51
Email :  afrique@rsf.org / africa@rsf.org



3Kenya’s media caught in the turmoil of a failed election

The media in Africa does not always enthusiastically join in political crises by 
egging on murderous militants, as is often believed, and Kenya’s press, in the 
violent aftermath of last 27 December’s disputed presidential election, was 
a very good example of how it does not. Editors and journalists tried to calm 
passions and encourage reconciliation, criticising the country’s politicians as 
irresponsible and unpatriotic. But the risk they took in doing this was to fail in 
their duty to report the facts, present them to those involved in events and 
let the public judge the result.

This has been the Kenyan media’s dilemma since violence erupted nationwide 
after the announcement that President Mwai Kibaki had won the disputed 
election. The press very quickly agreed on appealing for calm and collective 
prayers, running joint editorials in Nairobi’s main newspapers and avoiding 
sensationalism and comments likely to aggravate ethnic divisions. The line 
was “peace above all.” Senior media figures, the information ministry and 
European Union (EU) observers pointed approvingly to the muted coverage of 
post-election violence, but some had doubts this was the right way to go.

Reporters Without Borders, International Media Support and Article 19 sent 
a fact-finding mission to Nairobi to investigate the successes and failures of 
the country’s media in the unprecedented national crisis. This is their report.

Sinking into crisis

The Kenyan media tried to keep things calm amid the expected chaos but the 
government acted defiantly by banning all live broadcast reporting from the 
first day of disturbances, 30 December. The ban was only partially followed, was 
poorly defended by the authorities and not lifted until 4 February this year.

Most privately-owned Kenyan TV stations broadcast live the events that 
plunged the country into crisis on 29 and 30 December. The focal point 
was the Electoral Commission of Kenya (ECK) headquarters in the Kenyatta 
International Conference Centre, a large building in central Nairobi. As tension 
mounted nationwide on 29 December and first results were given by major 
TV stations linked with local correspondents, signs of trouble appeared. 

Officials of the opposition Orange Democratic Movement (ODM) demanded 
explanations of vote-counting incidents in several dozen constituencies. 
Rumours of fraud were spreading. ODM leader Raila Odinga had an edge of 
900,000 votes on the morning of 29 December. That evening the ECK said it 
had shrunk to 38,000 after results had come in from central Kenya. Rioting 
had already broken out in Nakuru and the slums of Nairobi.

The clinching event came late the next afternoon when ECK president Samuel 
Kivuitu read out supposed constituency results on live TV (heckled by ODM 
supporters) that dramatically reversed the situation and now put President 
Kibaki ahead in many places. The opposition supporters noisily demanded to 
know why results in the provinces differed from those announced by the ECK 
in Nairobi and became more and more insistent. 

When it became clear that Kivuitu was going to declare the results final and 
began announcing those from Molo, Turkana Central, Mandera Central and 
Kajiado North, ODM member of parliament William Ruto shouted that he 
would not accept the results because they differed so greatly from the count 
in the constituencies. The room was in uproar and Kivuitu was booed. Soldiers 
were called and led Kivuitu and his aides into a side room and vote-counting 
was suspended.



4Kenya’s media caught in the turmoil of a failed election

“That day, we knew something was going to happen,” said Kwendo Opanga, 
editorial director of the Standard Group, which owns the daily The Standard 
and the TV station KTN. Live TV coverage of events continued and opposition 
leader Odinga called a hasty press conference at ECK headquarters to 
denounce the machinations of the president and his aides and the fraud 
overseen by the ECK. He said it was he who had won the election and drove 
off in his car.

Without explanation, soldiers guarding the ECK press centre then ordered all 
journalists to leave except those of the government-owned TV station KBC. 
After a few minutes, major TV stations showed Kivuitu announcing Kibaki 
had won by an overall 200,000 votes. Half an hour later they showed him 
being sworn in for a new presidential term. Foreign journalists in Nairobi for 
the election then watched from the roof of their hotel as the first clashes 
erupted between opposition supporters and riot police. Demonstrators in 
Kisumu ransacked the local offices of the government station KBC. 

“At the end of the day, we got a fax from the information ministry permanent 
secretary ordering us to stop live coverage,” said Opanga. The ministry said the 
“suspension” was in the interests of security and public order. The government 
spokesman announced that “in the prevailing environment, some people are 
using the media to call for violence and to incite members of the public to engage 
in violence.” By mid-evening most stations had stopped broadcasting news and 
the country fell under a blackout on what was happening in the capital.

The political crisis quickly spread to slum alleyways and suburban streets. 
Arguments and insults deteriorated into stonings, fires, arrows and gunfire. 
Old ethnic bitterness fuelled the crisis over the next few days and the country 
sank into violence.

Universal criticism

The ban on live coverage sparked worldwide disapproval. International press 
freedom organisations and several Western embassies publicly said it was 
absurd. It was an extreme measure by a panicked government, said David 
Makali, editor of the privately-owned monthly eXpression today and director 
of the Media Institute, which defends freedom of expression. His opinion was 
shared by all media chiefs, including Wachira Waruru, managing director of 
the Royal Media Services group (which owns Citizen Television and a dozen 
vernacular radio stations) and chairman of the Media Council of Kenya, the 
statutory regulation of the Kenyan media. It was a ridiculous order impossible 
to comply with, he said. A member of the EU election observer mission said 
the ban was excessive and unnecessary.

But the government stuck to its decision and reasoning. Ezekiel Mutua, the 
information ministry’s director of information, said it was not really a ban and 
that the government had asked the media to see that news was broadcast 
with a short delay. The measure was taken because of several what he called 
embarrassing items broadcast on 30 December but he said the media were 
not to blame because they were simply messengers and journalists could not 
control events that encouraged violence. He noted that the government had 
not cut phone lines. 

Despite the government’s denial that it intended to punish the media, 
Kenyan journalists were annoyed. KTN managing editor Farida Karoney said 
the ban was unrealistic and the government’s argument was stupid. Editors 
knew what could or could not be broadcast because they were responsible 
citizens, she said.



5Kenya’s media caught in the turmoil of a failed election

The media more or less complied with the vaguely-defined ban, taking 
liberties now and then. The privately-owned radio station Kiss FM carefully 
continued its listener call-in shows however. Even the president went out 
with a delay, said Waruru. No talk-shows were broadcast after 30 December. 
A special exception was made for the opening of parliament on 15 January. 
Waruru said that save for when the news demanded live coverage, his group 
of TV and radio stations (including the popular Citizen FM) observed the ban. 

After top government officials promised the ban would be lifted, the Media 
Institute and KTN filed a lawsuit on 29 January against the government, 
which ended the ban on 4 February. It had served little purpose except to 
show the media they were under surveillance and that the government did 
not much trust them.

Radio stations monitored 

The government was very suspicious of vernacular radio stations broadcasting 
in local languages and information director Mutua accused them of ganging 
up during the election, implying they had helped to stir up ethnic hatred. 
Waruru, whose group runs most of these stations (Mulembe FM, Inooro 
FM, Muuga FM, Chamgei FM, Egesa FM, Musyi FM and Ramogi FM), agreed 
there had been a few problems but said he had not taken any risks and had 
immediately pulled off the air speakers who had gone too far.

The ghost of the Rwandan station Radiotélévision libre des milles collines 
(RTLM), partly blamed for the 1994 Rwandan genocide, has haunted all African 
crises over the past decade and it was feared some Kenyan radio stations 
might stir up similar violence. During the 2005 constitutional referendum, 
some had already encouraged division between Kikuyus, Embus and Merus 
(who favoured Kibaki’s reforms) and Luos, Kalenjins and Luhyas (who opposed 
it). Three days before that vote, the privately-owned radio Kass FM, which 
broadcasts in Kalenjin, was suspended for inciting violence. 

Several vernacular stations used dangerous language in the present crisis too, 
said Caesar Handa, executive director of Strategic Research, a firm hired by 
the UN Development Programme (UNDP) to review Kenyan media coverage 
of the presidential election. He told the UN news agency IRIN that phone-in 
callers to Kass FM had called other ethnic groups “settlers” in the Rift Valley. 
There was also talk of the need for “people of the milk” to “cut grass” and that 
“the mongooses” were “stealing our chickens,” an allusion to the pastoral 
Kalenjins (“people of the milk”) faced with the supposed Kikuyu danger (“the 
mongooses”), according to Kamanda Mucheke, of the government-funded 
Kenyan National Commission on Human Rights, quoted by IRIN.

David Ward, the EU observer mission member who monitored the media, 
said however that despite a few such incidents (especially on radio stations 
in western Kenya) that were quickly dealt with, there was no hate talk. 
Problems had been expected in such a divided society, he said, but apart 
from the government TV station KBC, whose bias was blatant, the media 
had behaved remarkably well. He said the country was blessed with talented 
journalists who delivered the news to the public.

Waruru said he and his editors had been very vigilant. He said his radio 
journalists had tended to be swept away by the emotions of listeners but 
now even using a proverb was scrutinised. The vernacular radios provided a 
strong sense of identity and thus strengthened national unity, even though 
they were potentially dangerous. He said the Media Council he chairs had 



6Kenya’s media caught in the turmoil of a failed election

warned some of them on 19 December against unethical behaviour. The 
Council’s executive director, Esther Kamweru, told its annual meeting that 
most complaints the council got were about songs considered obscene or 
racist, but said some stations had put out inaccurate news which had led to 
violence.

But the authorities did not penalise any offenders, except perhaps on one 
occasion. The privately-owned Radio Lake Victoria in Kisumu, which openly 
backed the opposition, went off the air on 28 December for three days 
after a mysterious power-cut to its transmitter in Kiboswa, 15 kms away. 
The station’s assistant manager, Seth Oloo, accused the government of 
sabotage. The station resumed broadcasting without further problems, even 
at the height of the violence.

Media prayers

The Kenyan media answered the government’s live broadcasting ban and 
close surveillance with a joint editorial line. They reported facts, figures and 
statements but nothing controversial or likely to provoke disorder. The 
main Nairobi dailies, The Nation and The Standard, ran the same front-page 
editorial on 3 January headed “Save our beloved country,” attacking politicians 
as responsible for the violence and for not coming up with solutions. The 
impressive display of unity was meant to underline how serious the situation 
was. Independent TV stations followed the papers’ example by screening the 
words “Save Our Country.” KTN TV also called on Kibaki and Odinga to rescue 
the country from what it called unprecedented anarchy and bloodshed. 
Privately-owned radio stations broadcast the editorials too.

The principal media outlets opted for a peaceful solution and for preaching. The 
Sunday after the peace editorial, the main TV stations broadcast a collective 
prayer for a return to calm. Adverts in the main Nairobi papers have regularly 
called for peace and national unity and opinion pages are full of articles saying 
violence could not solve the country’s problems, would only worsen them 
and that the Kenyan nation was more important than tribalism.

Failure of the country’s media

The post-election violence in the country once seen as East Africa’s most 
prosperous and stable democracy gave most Kenyan journalists their first 
experience of reporting on a devastating political crisis. Growing pressure on 
freedom of expression and the media’s own fear of exacerbating violence and 
ethnic divisions dominated the behaviour of editors and journalists and they 
firmly chose restraint in their coverage of the situation.

The media were forced to tread extremely carefully and many local journalists 
and observers the fact-finding mission talked to said this resulted in a lot 
of self-censorship. The Kenya media has traditionally been independent and 
journalists have behaved responsibly, but the pressure on them in such an 
explosive situation where their role was crucial divided the profession.

Did the country’s media fail in its mission as watchdogs of democracy? Editors 
and journalists were in a painful dilemma in the wake of the election and 
those the mission spoke to admitted the media clearly failed to do its job and 
fulfil its obligations.



7Kenya’s media caught in the turmoil of a failed election

The media failed, said the Standard Group’s Opanga, one of the country’s 
most senior journalists. It did not properly investigate what happened after 
the voting and he said this had haunted him ever since. Journalists had not 
pushed to find out the truth after it was clear the results were rigged. Opanga 
had reported on five elections since 1988 and had never experienced anything 
like the present crisis. Hundreds had been killed and billions of dollars lost. So 
much was at stake that not seeking out the truth was impermissible, he said.

The power of self-censorship

What happened at Standard Group editorial meetings? Why did editors and 
journalists not try to report the truth? Opanga still has no answer. The media 
fell down on the job, he said. Nobody prevented it from doing anything yet 
the crisis was expected, though not the violence. The fear of making things 
worse had obsessed journalists, he said, alluding to the grim role the media 
played in the Rwanda genocide.

The same fear affected editorial decisions at the Nation Media Group, said 
special projects editor Macharia Gaitho, who writes a political column in 
The Nation. Ethnic tension was so easy to echo that the media’s role was 
crucial, he said. The major press had behaved very responsibly. But by being 
responsible had it hidden the truth? Gaitho said this was fiercely debated 
inside the Group.

KTN managing editor Karoney said self-censorship was also routine at the 
station for fear of reprisals and the station was afraid to broadcast all the 
news it had.

Tervil Okoko, chairman of the Kenya Union of Journalists, said the crisis was 
a great shock for the media, which had never been in such a situation. The 
freedom enjoyed for so many years had given it a false sense of security 
and self-censorship took over. Journalists were afraid, especially after the live 
reporting ban, which was a very easy way to gag the media by making it less 
effective. Fear made it hard to know what to do, he said, and it became very 
difficult to protect the right to be kept informed of events.

Media Institute director Makali freely admitted that the national media failed 
in its duty to report the truth. Journalists may have sought it out but they 
did not dare to report it, he said. The papers should have set up investigative 
teams to find out who had won or lost the election, but they did not for fear 
of being physically attacked by either the government or the population. So 
the media had failed by keeping the truth from the people.

He said one of the media’s biggest mistakes was not defying the live 
broadcasting ban. None of them had tried to find a way round it. He said 
he did not see how the media could have inflamed the tense situation by 
just reporting the facts, in fact quite the opposite. But editors and owners 
had come under great pressure and had played down some stories and not 
reported others at all.
 
Kenya’s journalists and editors, with no experience of covering such violent 
events, were easy prey for the government, which exerted heavy pressure on 
them to relay messages of peace and reconciliation, he said. They obeyed and 
thus abandoned their professional principles and their job of promoting truth 
and justice. Preaching peace and reconciliation was the job of politicians and 
religious leaders. Calling for prayers for peace would not solve the political 
crisis, Makali said. The country would continue to be a minefield until the 



8Kenya’s media caught in the turmoil of a failed election

roots of the problem were tackled. If the media did not help that process, 
they had been part of the conspiracy.

Conclusions and recommendations

As Kenya tries to find a way to halt its steady social, political and economic 
disintegration, various sectors of society have stepped back and are trying to 
help keep the peace by calling for harmony and national unity. The media has 
been a key player in the quest for reconciliation, especially the mass media, 
whether privately-owned, community or government-run, or written, 
broadcast or online.

When violence erupted and spread, all the media joined together (sometimes 
in chorus) and tirelessly printed long editorials, commentaries and articles 
and even joint front pages calling for national harmony. But this switch to 
being peacemakers shocked some Kenyans and foreign observers, especially 
journalists and media experts. They said it was not only dishonest but that 
the media had become involved in role-playing that diverted it from its job of 
seeking out the truth in the public interest. 

Preaching is not a journalist’s main job. The alleged fraud in a presidential 
election was clearly an urgent matter for the media and its journalists. But 
in the interests of restoring public order they deliberately chose to ignore 
it while thousands of Kenyans poured into the streets in search of “truth” 
and “justice.” After weeks of violence and killings that have exhausted the 
country, still nobody knows who really won the election, who cheated and 
how, and why social and tribal divisions cracked the foundations of the great 
Kenyan democracy that was seen as unbreakable.

The media, like other sectors of society, is at a crossroads as the country 
looks for a political, constitutional and consensual way out of Kenya’s gravest 
crisis. Reporters Without Borders, International Media Support and Article 19 
recommend that:

• The Kenyan authorities should refrain from any attempts of censorship 
out of concerns about a repeat of the Rwanda syndrome – as expressed 
to the mission team - and take a less hostile and more trusting attitude 
to the media. They should appreciate the efforts of leading Kenyan media 
outlets to promote peace and not to aggravate the post-election violence. 
They should help the media to strengthen its self-regulation machinery 
and its capacity for working together and providing training, so it can 
more effectively cope with extreme crisis situations.

• Kenya’s political parties should stop using radio stations to rally and 
organise their supporters and confront the questions and criticism of the 
media honestly.

• The Kenyan media should continue to review its performance in the 
post-election crisis in a spirit of cooperation. It should set up a fund to help 
train journalists in investigative reporting and self-protection in places 
where there is violence and fighting. It should offer the public maximum 
information and insight into the crisis the media has been through since 
the election. It should also strengthen its system of self-regulation and 
consulting together.



© International Media Support

Any reproduction, modification, publication, transmission, transfer, sale distribution, display 
or exploitation of this information, in any form or by any means, or its storage in a retrieval 
system, whether in whole or in part, without the express written permission of the individual 
copyright holder is prohibited.

Coverphoto: Anne Poulsen, IMS
Design: Nanette Graphic Design


